Adrenaline!

In de polder

Een paar jaar geleden reed ik door de polder op een mooie dag aan het begin van de zomer. Het maaiseizoen was begonnen en de tractoren met aanhangers hooi reden af en aan terwijl andere tractoren met maaibalken op het land gras maaiden. Op zo’n mooie zomerdag reed ik dus al even achter een enorme tractor met aanhanger en hield minimaal 10 meter afstand, dat leek mij genoeg.

Gevaar

Maar op de Zeedijk, even voorbij de rotonde met de N301 sloeg het noodlot toe: de combinatie stopte en begon langzaam achteruit te rijden. Ik stopte meteen en wilde mijn brommobiel in de achteruit zetten maar tot mijn grote schrik ging dat niet en de aanhanger kwam langzaam maar onverbiddelijk op mij af!

Ik hing op de claxon maar met al dat lawaai van een tractormotor verdween dat zielige toontje in het niets en besloot ik de laatste meters van het gevaarte niet af te wachten en sprong er uit. Ik rende langs de tractor naar voren, wild zwaaiend en kreeg gelukkig al in de spiegel de aandacht van de bestuurder die direct stopte.

Opluchting

Het gevaar geweken, de adrenaline tot in mijn haarpunten en zwetend als een Gouds kaasje in de brandende zon stopte ik, stikkend in het stof en het wegwaaiende hooi en begroette de boer die net zo hard geschrokken was als ik en uit zijn tractor kwam. Hij liep met mij mee naar achteren en bekeek de drie meter die over was tussen zijn achterkant en mijn voorkant en riep “Zo! Dat scheelde maar een haar van een ouwe tiet!!!”

En zo sprong ik weer in mijn brommobiel en terwijl hij toekeek kreeg ik die wonderbaarlijk wel meteen in de achteruit, reed slingerend terug (dit was niet het moment voor stuurmanskunsten, het moest snel) en stopte pas toen ik weer vijftig meter verder was. De boer met tractor had inmiddels zijn combinatie de berm van de dijk in gereden om mij de kans te geven te passeren.

Afstand houden

Achter op de aanhangers staat niet voor niets tegenwoodig vaak ‘Afstand houden’. Op landwegen kan je eigenlijk nooit inhalen en zeker niet deze combinaties die in de afgelopen decennia alsmaar groter zijn geworden.

Leer van mijn ervaring: 10 meter afstand houden is niet genoeg! De voornoemde combinaties moeten nu eenmaal in het maaiseizoen soms stoppen om een lading op te halen. En ze kunnen daarbij ook achteruit rijden, zit jij er dan te dicht achter dan zien ze jou niet in hun spiegels. Dus 50 meter is beter, neem dat mar van mij aan.

Communicatie

Behalve afstand houden is er nog een dingetje dat veel mensen op het platteland wel kennen: een bakkie. Elke boer heeft er eentje in zijn of haar tractor en het kan helpen om gevaar te voorkomen.

Een bakkie kan je helpen te communiceren met berijders van landbouwvoertuigen. Zo kan je bijvoorbeeld (breakie op kanaal 19) je voorganger een fijne dag wensen en vriendelijk vragen of je er langs mag want dat kan veel tijd besparen (over). Of waarschuwen bij gevaar wat handig was geweest in de situatie in dit blog.

Wil je ook zo’n dingetje dan is het handig om te weten dat deze tegenwoordig erg compact zijn en op je dashboard past zoals de Albrecht AE 6110. Let er wel op dat je een no ground plate antenne gebruikt (Sirio GL-27) want anders werkt het niet op een brommobiel waarvan de carrosserie vrijwel altijd van polyester is gemaakt.