Aquaplaning

Aquaplaning, letterlijk vertaald in het Nederlands: Watervliegen. En zo voelde het ook gisteravond toen ik in het donker terugreed in een hoosbui, alsof ik over het water vloog. Instinctief deed ik precies wat ik moest doen om de situatie te redden en kwam het gelukkig goed.

Thuisgekomen en bijgekomen van de schrik bedacht ik mij: maar hoe red je jezelf nou uit die panieksituatie volgens de regels? Zijn er tips voor? En internet staat er gelukkig vol mee. Maar omdat u hier komt om informatie te vinden over uw brommobiel vertel ik u hier nog maar eens wat u het beste kunt doen en wat belangrijk is om het te voorkomen. Veiligheid voorop.

Wat is Aquaplaning?

Wanneer u in een hoosbui terechtkomt waarbij heel veel water in één keer valt kan er een flinke laag water op het asfalt terecht komen dat niet direct kan afstromen de berm in. Wanneer u op zo’n moment daar op volle snelheid rijdt dan kan het voorkomen dat uw banden de grip verliezen op het asfalt en over een laagje water rijden, er zit dan letterlijk een laagje water tussen uw banden en het asfalt in. En daar komt de term aquaplaning dus vandaan, u vliegt met een vaart over dat laagje water met uw brommobiel, net als ik gisteravond.

Wat moet u doen als het u overkomt?

Uw eerste reactie is schrikken, dat is heel normaal trouwens. Maar het beste is om direct uw voet van het gas te halen, niet aan het stuur te trekken en vooral kalm te blijven.

Hoe voorkomt u aquaplaning?

En dan komen we eigenlijk meteen bij de oorzaak. Heel belangrijk zijn uw banden, deze moeten een goed profiel hebben waardoor het water goed kan wegkomen tussen uw band en het wegdek, dat vergroot de grip. De profieldiepte mag niet minder dan 1,6 mm zijn en eigenlijk zult u de banden al met 2 mm profieldiepte al moeten vervangen. En verder help het om in een enorme hoosbui toch al iets minder snel te rijden, u zult merken dat ook de overige weggebruikers daar rekening mee houden.

Niet doen! Wel doen!
Panikeren Kalm blijven
Remmen Gas los
Sturen Stuur vasthouden