Banden duurzaamheidstest – de tussenstand

Nieuwe banden, een jaar later

Een jaar geleden schreven we over de montage van nieuwe banden volgend op het advies van van Mazier Autobedrijf in Ermelo die voor de brommobiel TOYO TYRES Benelux NanoEnergy 3 banden heeft uitgezocht. Nu een jaar later is het tijd om eens de tussenstand op te nemen en mijn ervaring met deze band weer te geven.

De criteria waren:

  • Slijtvastheid
  • Duurzaamheid
  • Lage rolweerstand bij lage snelheden en parkeren

De band nieuw gemonteerd

Slijtage

Na een jaar rijden is er optisch geen zichtbare slijtage of schade aan de banden waar te nemen. Er is één keer een noodstop uitgevoerd en er is een enkele keer een stoeprandje mee genomen maar zelfs die incidenten hebben geen sporen achter gelaten. Het oppervlak is in 12 maanden met 1,5 – 2 mm gesleten wat normaal is voor een periode van een jaar. De banden blijven goed op spanning en moesten drie keer een beetje aangevuld worden. Bandenspanning advies: 2 bar.

De band na een jaar gebruik

Rijervaring

Ondanks dat de band minder rijcomfort zou moeten bieden dan sommige banden van andere merken is daar in de praktijk niets van gebleken. We rijden tenslotte een brommobiel met een diesel voorin en een kleiner veersysteem dan bij kleine auto’s en dan is rijcomfort niet het belangrijkste criterium.

Bandenadvies door:

Tussenstand

Met normale slijtage voor de periode van ongeveer een jaar is dit tot nu toe een fijne band voor brommobielen gebleken en in tegenstelling tot de banden die hiervoor gemonteerd werden is het einde van de gebruiksduur nog lang niet in zicht. Over een jaar bekijken we ze weer.