Ben jij klaar voor de kou?

Het is overduidelijk weer koud en nat, je ziet, ruikt en voelt de herfst in Nederland. Sommige mensen houden er van maar voor anderen is het weer minder. En dan is het voor brommobilisten ook tijd om hun brommobiel te controleren voor de kou en nattigheid van de donkere tijd van het jaar. Ben jij er klaar voor?

Als je zelf niet handig bent met de techniek van jouw brommpobiel dan kan je voor het winterklaar maken het beste een afspraak maken met de dealer, je vindt een flink aantal dealers op deze website. Ze zullen je met name voor de motorische aspecten kunnen helpen bij je voorbereiding op de koude en nattigheid van de donkere dagen maar natuurlijk ook met de overige zaken.

Zelf kan je natuurlijk ook een aantal dingen controleren, welke dat zijn zie je hier onder. Ben je al ervaren in het controleren van die dingen dan sla je de uitleg verder over en gebruik je dit lijstje als geheugensteuntje. Kan je het niet zelf, vraag dan aan je dealer om je brommobiel winterklaar te maken want je hoeft echt niet alles zelf te kunnen.

  • Oliepeil
  • Verlichting
  • Ruitenwisserblad(en)
  • Ruitensproeiervloeistof
  • Bandenspanning en profieldiepte

Oliepeil

Olie controleren doe je met een koude motor!

In de meeste brommobielen wordt motorolie 5W40 voor dieselmotoren gebruikt, zie de afbeelding boven dit blog.

Olie bijvullen is misschien een beetje eng als je het nog nooit gedaan hebt maar als je de instructies volgt dan kan je het vast zelf wel. Links zie je de plek van de oliepeilstok, een lange strip metaal met een kunststof ring. Met die ring trek je de peilstok naar boven terwijl je met je andere hand een paar velletjes WC-papier er tegenaan houdt. Veeg het laatste stukje er mee af zoals we in dit filmpje laten zien.

Als je dat hebt gedaan dan steek je die peilstok weer helemaal terug in het gaatje, langs het WC-papier dat je er tegen houdt en trek je de stok weer omhoog. Controleer of het einde met minimaal twee centimeter olie bedekt is. Is het één centimeter of minder dan is het tijd om de olie bij te vullen.

Hier zie je de dop die je moet losdraaien om de olie bij te vullen, leg de dop op een handige plek weg zodat deze niet in je motorcompartiment kan vallen.

Als je olie bij een pompstation hebt gekocht heb je er vast ook zo’n handig kartonnen trechtertje bij gekregen. Dit trechtertje zet je in het open gat en hier giet je voorzichtig een beetje olie in, ongeveer een kwart liter. In de fles zit een verticale transparante streep waarop je kan zien hoeveel je hebt gebruikt. Controleer hierna opnieuw het oliepeil. Heb je twee centimeter of nieuw dan is het je gelukt, twijfel je dan rij je gewoon even naar de dealer, ze willen je graag helpen.

Verlichting

Het is altijd goed om regelmatig even je verlichting te controleren op de juiste werking, het beste is om je brommobiel dan met de neus richting een muurtje te parkeren en de verlichting aan te zetten. Kijk of beide lampen op dezelfde hoogte een verlichte vlek laten zien op het muurtje. Is dit niet zo dan ga je richting garage.

Voor je brommobiel worden dezelfde lampen gebruikt als voor auto’s en de belangrijkste lampen zijn de stadslichten en dag-, en grootlicht lampen. Deze laatste lamp heeft een fitting met de code H7. Om deze lampen te vervangen kan je het beste langs de garage gaan (tenzij je zelf handig bent).

De stadslichten zijn wel eenvoudig zelf te vervangen. Deze zitten aan de bovenbuitenkant van de lamp units en zitten in een rubberen steekfitting. Deze wrik je voorzichtig uit het gat waar het in zit en je trekt het lampje er uit. Het nieuwe lampje stevig er in drukken en de rubberen fitting weer terug en het is alweer klaar. Lees ook dit blog over LED stadslichten dat je kan helpen de juiste keus te maken.

Wil jij weten welke lampen je nodig hebt? Download dan dit overzicht van Philips.

Ruitenwisserblad(en)

Het vervangen van ruitenwisserbladen verschilt per merk brommobiel. In het onderhoudsboekje van je brommobiel staat ook welk type ruitenwisserblad je moet kopen en hoe deze vervangen moeten worden, de meeste klik je met een eenvoudige beweging los van de arm die aan het einde een lus heeft waar de wisser in geklikt kan worden. Raadpleeg hiervoor dus je onderhoudsboekje en ook hier wil de dealer je graag bij helpen als het je niet lukt.

Ruitensproeiervloeistof

Het tankje voor de ruitenwisservloeistof zit meestal rechts bij de voorruit en is voorzien van een afbeelding van een voorruit met een sproeiertje (klik op afbeelding voor grote weergave).

Dit tankje kan je dan als het nodig is bijvullen met ruitenwisservloeistof. In de afbeelding boven dit blog zie je een jerrycan met Valma Screenwash maar het mag natuurlijk ook een ander merk zijn als er maar wel antivries is toegevoegd. Veel DHZ zaken zoals Praxis, Gamma en Karwei en natuurlijk Halfords verkopen het.

Bandenspanning en profieldiepte

Banden slijten bij gebruik, ook onder een licht voertuig als een brommobiel. Is de profieldiepte minder dan 1,6 mm? Vervang dan de banden. Meer over profieldiepte en welke band het erg goed doet onder een brommobiel kan je in dit blog lezen.

Voor alles hierboven geldt: je hoeft alles niet zelf te controleren als je het niet aandurft, een bezoekje aan je garage kan het ook oplossen.