Boem is ho

Even vooraf

Dit blog heb ik niet geschreven om je bang te maken maar meer om je van de gevaren op de weg te overtuigen en op te roepen om altijd op te letten in het verkeer. Juist als brommobielrijder. Natuurlijk hopen we dat je nooit in een situatie terecht komt waarin schade of verwondingen oploopt.

Bestuurders van brommobielen kunnen minder goed rijden dan ‘echte automobilisten’, dat is wat je vaak hoort. Toch is dat een onterecht stempel dat wij opgedrukt krijgen, brommobielrijders zijn in de meeste gevallen net zo ervaren op de weg als overige weggebruikers en letten goed op al is het wel zo dat wanneer je net je AM rijbewijs hebt op je 16e minder ervaring hebt natuurlijk.

Remweg

De lengte van de remweg is een belangrijk gegeven in het voorkomen van aanrijdingen, dat geldt natuurlijk voor iedere deelnemer aan het verkeer.

Hieronder zie je (rood weergegeven) de remweg bij een noodstop met de maximale toegestane snelheid voor een brommobiel, 45 km/u (bron advocaat-verkeersstrafrecht.nl).

Droog wegdek
Snelheid Remweg Afstand reactietijd Afstand (totaal)
30 km/h = 8,33 m/s 4,34 meter 8,33 meter 12,67 meter
45 km/h = 12,50 m/s 10,85 meter 12,50 meter 23,36 meter
50 km/h = 13,89 m/s 12,06 meter 13,89 meter 25,95 meter
 
Nat wegdek
Snelheid Remweg Afstand reactietijd Afstand (totaal)
30 km/h = 8,33 m/s 6,94 meter 8,33 meter 15,27 meter
45 km/h = 12,50 m/s 17,92 meter 12,50 meter 30,43 meter
50 km/h = 13,89 m/s 19,92 meter 13,89 meter 33,81 meter

Een aanrijding met een ‘zwakke’ verkeersdeelnemer (fietsers en voetgangers) zal dezelfde impact hebben bij een brommobiel als met een gewone auto in de bebouwde kom. Maar voor jouzelf geldt: heb je een aanrijding met een object (muur, lantaarnpaal of een andere auto) dan zal de impact voor jou weer groter zijn met meer schade en/of verwondingen als gevolg.

Beelden crash test © Euro NCAP

Brommobielen zijn niet gemaakt voor impact trauma bij snelheden hoger dan 45 km per uur en hoeven ook niet aan de strenge eisen van EURO NCAP te voldoen waar auto’s wel aan moeten voldoen. Dit is dan ook de reden waarom, wanneer overeenkomstig deze eisen worden getest, de brommobiel in de meeste gevallen de laagste score van 1 ster krijgt.

Beelden crash test © Euro NCAP

Omdat de impact van een ongeluk vaak bij een hogere snelheid plaatsvindt, die van de ander is vaak hoger, ben je als brommobiel bestuurder minder beschermd en heeft dit meer schade en verwondingen dan bij auto’s. Een beetje relativeren is hier nodig, de meeste brommobielen rijden in het stadsverkeer waar de snelheden laag zijn.

Beelden crash test © Euro NCAP

Anders wordt het wanneer je de bebouwde kom verlaat en de N-weg oprijdt. Wanneer je daar een ongeluk krijgt is het vaak ernstig zoals in juli 2019 in Kootwijkerbroek. Met die wetenschap rijden de meesten van ons dus gelukkig heel zorgvuldig en zijn wij extra oplettend op de bewegingen van het overige verkeer. Ook dat hoor je vaker maar dan meer als brommobielrijders onder elkaar.

Beelden crash test © Euro NCAP

Delen: