Chatenet, de vreemde eend in de vijver

Je ziet ze weleens rijden, van die bijzonder vormgegeven brommobielen van het Franse merk Chatenet. Het familiebedrijf produceert sinds 1984 brommobielen die in de verte een beetje aan de Mini Cooper doen denken.

Waarbij de overige fabrikanten zijn overgegaan in automatisering van productieprocessen is de familie Chatenet bijven vasthouden aan het met de hand maken van brommobielen met als doel het topsegment van de brommobiel markt te bedienen. In het filmpje hieronder krijg je een kijkje in het productieproces.

Kleine speler

Met een omzet van circa 15 miljoen euro en een bescheiden winstmarge zijn ze zeker niet de grootste fabrikant maar gedreven zijn ze wel, net zo goed als de andere grote spelers op de markt zoals bijvoorbeeld Ligier en Microcar. En ze maken ook leuke brommobielen, omdat het handwerk is zijn de opties bijzonder zoals bijvoorbeeld een schuifdak over de hele daklengte van de brommobiel.

Geschiedenis

Zoals gezegd werd het merk in 1984 opgericht, door Louis-Georges Chatenet in het Franse departement Haute-Vienne. De brommobielen worden in veel Europese en Scandinavische landen verkocht en het bedrijf wordt tegenwoordig geleid door nazaat David Chatenet.

Aanbod

Tegenwoordig worden alleen nog de modellen CH40 en CH46 verkocht in diverse varianten. In het verleden waren de modellen Stella, Speedino, Sporteevo en Barooder te koop met de toen gangbare Lombardini en Yanmar dieselmotoren.

Het grootste model, de CH26 uit 2009 wordt inmiddels ook niet meer nieuw verkocht, die legde het af tegen veranderende wetgeving waarin in 2018 werd bepaald dat brommobielen niet langer mochten zijn dan 3 meter en 10 centimeter. Kom je tegenwoordig nog een CH26 te koop tegen, dan heb je lekker veel ruimte en kom je vaak nog luxe leren details en stoelen tegen zoals je hieronder kunt zien.

Eigenzinnig blijft het ontwerp nog steeds, dat wel en je moet er van houden (smaken verschillen). En door de kleine aantallen blijft het toch een beetje een vreemde eend in de vijver.