De 45km auto, voor in de stad én daar buiten

In de afgelopen jaren kwam wereldwijd de wens voor individueel vervoer op en de fabrikanten sprongen daar handig op in met nieuwe voertuigen in de L6e categorie. Omdat er ook nog eens een energie transitie plaatsvindt worden er steeds meer elektrische voertuigen in de markt gezet die specifiek bedoeld zijn voor in de stad.

We zien inmiddels de Birò (uit Italië), de Duits/Franse Opel Rocks-e en de elektrische Canta 2 en Squad van eigen Hollandse bodem om er een paar op te noemen in het stadsbeeld en er komen er steeds meer bij. Tegelijkertijd zien we een traditionele brommobiel zich ontwikkelen tot volwaardige auto’s en is het woord brommobiel inmiddels een beetje ouderwets aan het worden.

Nieuwe namen

Daarmee vormt zich steeds duidelijker hardop de discussie onder leveranciers in de markt hoe we deze twee totaal verschillende uitlopers van diezelfde L6e categorie gaan noemen om daarmee het doel ervan te duiden.

De brommobiel is volwassen geworden

De bekende L6e categorie voertuigen zoals je die tegenwoordig ziet van fabrikanten als Ligier, Microcar, Aixam, Chatenet en Bellier zijn -zoals gezegd- steeds meer volwaardige auto’s en uitermate geschikt om behalve binnen de woonkern er ook mee van je eigen stad of dorp naar het volgende te rijden. In de afgelopen jaren zijn ze volwassen geworden en meegegroeid met het overige verkeer. Je zou ze dus beter 45km auto’s kunnen noemen dan brommobiel. Onze Vlaamse buren hebben het trouwens goed bedacht, die noemen het gewoon Vierwieler.

 

Stadsvervoer

Voorbeeld van een citycar

Voor de kleinere voertuigen specifiek bedoeld voor het  stadsvervoer worden inmiddels creatieve namen bedacht als citycar, stadsauto, (de merknaam Canta wordt trouwens ook regelmatig op allemaal toegepast) maar de meest geschikte groepsnaam voor die merken is (naar mijn mening) toch citycar. Met de diversiteit wordt het sowieso wel leuker op de weg, er is plek genoeg tenslotte, zowel de 45km auto als de citycar zijn klein genoeg om overal tussen te passen in de stad trouwens.

Kiezen

Een algemene geaccepteerde naam voor beide subklassen toch wel van belang op de langere termijn, de visie van de verantwoordelijken voor het maken van de wet, de mening van het grote publiek en daarmee het imago van elke afzonderlijke groep vervoersmiddelen. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de -inmiddels verwarrende- begrippen ‘bromfiets’ en ‘snorfiets’ nu er steeds meer weerstand is tegen ‘de snor’ in het stadsverkeer vanwege de veiligheid en waarbij de hele groep tweewielers daar last van heeft.

Persoonlijk heb ik wel wat moeite om afscheid te nemen van de term brommobiel, de wet noemt de gehele L6e categorie tenslotte ook zo. Maar als het per se moet dan kies ik tóch voor 45km auto. Want de brommobiel is volwassen geworden en goed voor in de stad én daar buiten.