De brommobiel in Groot Brittannië

Een tijdje terug sprak ik iemand op een parkeerplaats naast zijn mooie witte brommobiel, een leuk gesprek over ervaring, uitdaging en moed.

“Ik hou van avontuur, ben ook vast van plan om over de grens te gaan, Duitsland en Frankrijk of Engeland bijvoorbeeld. Engeland lijkt mij echt een uitdaging die ik wel wil aangaan.”

Van Frankrijk weten we allemaal dat ze daar gek zijn op de brommobiel, er is zelfs een website voor ze, Génération Sans Permis. Duitsland is ook niet zo heel anders dan hier, de infrastructuur met afgescheiden Autobahn en verder landwegen maakt het land uitermate geschikt voor brommobielers, net als bij ons eigenlijk.

De Britten

Ok, maar Groot Brittanië? Hoe zit het daar dan eigenlijk? Daar mag een Brit niet met een rijbewijs voor een bromfiets in een brommobiel rijden. Een kleine zoektocht online brengt de reden aan het licht: De wetgeving is er anders. Je ziet ze daar ook niet veel rijden, de brommobiel is niet populair en het imago is suf. Maar verder?

Eerst even de feiten: welk rijbewijs is voor de Britten verplicht om een brommobiel te rijden?

  • Group ‘A’ (old group category D) motor cycle category minimum age 17
  • Group B1 (old group category C) motor tricycle / quadricycles
  • Group B car category manual or auto
  • Learner car drivers provisional with ‘B’ at 17 years or after (accompanied)
  • Learner motor cycle drivers provisional with ‘A’ at 17 years or after (may drive on ‘L’ plates accompanied)
  • A motor cycle ‘A’ provisional licence holder does not require Compulsory Basic Training (CBT) since the microcar has four wheels
  • Motor cycle ‘A’ category licence holders may take their car ‘B’ test using a microcar. A ‘B’ automatic licence will be issued
  • A provisional licence for a microcar (four wheels) does not require reviewing after two years
  • A 16 year old entitled to Disability Living Allowance at the higher rate (Mobility Allowance) may drive a microcar

Je hebt als je daar woont dus een motorrijbewijs of autorijbewijs nodig en niet zoals in de meeste Europese landen een bromfietsrijbewijs om een brommobiel te mogen rijden. Tja, en als je toch al op een motor of in een auto mag rijden waarom zou je dan een brommobiel aanschaffen?

Sommige Britten vinden het toch leuk

Toch is er een verschil waardoor sommigen het leuk vinden om er in rond te rijden: de brommobiel wordt er geleverd met een achterbank en er is dus plaats voor drie passagiers. En zo geeft het in Engeland goedkopere motorrijbewijs je toch de kans om droog aan te komen op je bestemming en mag je nog mensen meenemen ook. De maximum snelheid is 70 mph, ongeveer 110 km per uur en dus nog behoorlijk snel, voor een brommobiel dan.

En wij dan?

Wij mogen er met ons AM rijbewijs ook rijden, maar wel alleen in onze eigen L6e categorie brommobiel. De Engelse brommobiel is de zogenaamde ‘zware klasse’ L7e brommobiel terwijl je in Nederland met je AM rijbewijs alleen de lichtere L6e brommobiel mag rijden. Wij mogen dat daar, ook na de Brexit gewoon met een AM rijbewijs.

Navraag bij DVLA (Driver & Vehicle Licensing Agency) geeft aan dat je inderdaad met je AM rijbewijs in je eigen L6e voertuig in Groot Brittannië mag rijden mits je het voor dat voertuig vereiste rijexamen hebt gedaan (klik op afbeelding voor grotere weergave en dit is de link in de getoonde brief).

Wel blijven opletten

Je moet er wel blijven opletten, uit eigen ervaring weet ik dat de Engelsen er een sport van maken om op landwegen de hoogste snelheid te bereiken om naar hun bestemming te rijden. Dat maakt het land naar mijn mening wat minder geschikt voor de L6e brommobiel, er is wat meer moed voor nodig om het overige verkeer op de Engelse wegen te trotseren.