De Ligier JS60 Chic Sun: WAT! EEN! BROMMOBIEL!

Toen wat later in 2020 de nieuwe Ligier JS60 werd gepresenteerd was meteen al duidelijk: dit is compleet nieuw en heel anders dan we gewend zijn.

Populair

En ook populair daardoor, bij de dealer gingen ze als broodjes en zelfs voor een fotoshoot kreeg ik een zeldzaam moment beschikbaar van een paar uur voordat ook deze direct uit de showroom weer naar een blije klant ging.

Zelf moest ik nog even wachten tot de zomer van vorig jaar voordat ook ik de kans kreeg om er eentje te bemachtigen, maar toen die eenmaal voor mijn neus stond: Wat! Een! Brommobiel! Een gevoel van euforie overkwam mij en heel eerlijk gezegd is dat er bij mij nog steeds niet helemaal afgesleten, nu nog stap ik in deze eigenwijs mooie brommobiel met een grijns op mijn blije gezicht en met een gevoel van … Wat! Een! Brommobiel!

Maar hoe kan het dan dat het zo’n effect op je heeft? Tijd om toch maar eens te proberen nuchter te blijven en objectief weer te geven wat dit zo’n fijne brommobiel maakt.

Moderne vormgeving en pasvorm

Het eerste dat opvalt als je deze brommobiel bekijkt is de moderne vormgeving en daarvan met name de zorgzame afwerking van de carrosserie, twee flinke verbeteringen. De vormgeving zelf was bij de reeksen van zeg maar voor 2010 ook echt gedateerd, mede door de fijne levensduur van deze brommobielen want ze lijken wel 10 jaar langer mee te gaan dan gewone auto’s.


(Advertentie)
Bekijk de nieuwste Ligier JS60 op www.ligiergroup.nl

Perfecte afwerking

Ben je al langer brommobilist dan weet je dat, er was nogal eens verschil in marge tussen deuren en B-stijlen en speling in de motorkap, een paar milimeter maar soms maar genoeg voor een oplettende gebruiker om het te zien. Dat komt omdat in het verleden het maken van deze kleine series brommobielen voornamelijk handwerk was en dus een beetje imperfectie was niet vreemd. De nieuwe Ligier is dan zeker verfrissend in die zin dat zowel van dichtbij als met een stapje verder weg de bewegende plaatdelen (deuren, motorkap en achterklep) perfect inpassen in het geheel, dat valt op. En het is een echte SUV met hoge instap.

LED dagrijverlichting en hoofdverlichting

En dan die lampen, LED lampen maar liefst. Ben je gewend om veel in het donker en op buitenwegen te rijden dan is deze verlichting heel geruststellend, je ziet verder en objecten zijn beter verlicht. Je ziet het meteen, net als bij luxe auto’s zijn de voorlampen voorzien van heldere lenzen. Deze LED lampen zijn trouwens in hoogte verstelbaar van binnenuit d.m.v. een bediening links van het stuur op het dashboard. Richt ze ergens op een muurtje en stel ze zo af dat niemand ermee verblind wordt, heel belangrijk.

Uitvoeringen

Ik ontving mijn Metallic White Ligier JS60 in de Chic Sun uitvoering, jawel, die met de DCI motor, EPS stuurbekrachtiging, achteruitrijcamera, airconditioning en een 2DIN Pioneer geluidssysteem met een groot touch screen. Je ziet het meteen aan de chromen elementen rondom, dit is chique.

Ligier levert een flink aantal uitvoeringen, losjes in sportief (te herkennen aan het rode biesje voor op de bumper) en chique onder te verdelen en er is voor iedere smaak een brommobiel aan te passen. Zelf hou ik van chique en het gevoel van luxe en omdat ik inmiddels over de 50 ben associeer ik dat nog steeds met chroom maar wil jij sportief dan kan dat natuurlijk ook, kijk maar eens op de Ligier website. Maar ik koos dus de Chic.

Het interieur

De stoelen zijn lekker stevig, je zakt er niet in weg zoals in de vorige brommobiel en ze geven absoluut meer steun in de zijkanten, handig voor het bochtenwerk. Er is ruim voldoende hoofdruimte en je zit lekker rechtop. Ben je zoals ik erg lang dan zal je je stoel wel helemaal naar achteren moeten zetten en van de hoedenplank -die uit twee delen bestaat- het voorste deel in de laadruimte leggen. Maar dan past het ook gewoon, in-, en uitstappen gaat door de rechte zit ook makkelijker en helemaal omdat het een SUV is, je zit ook hoger.

Het dashboard laat alles wat je moet bedienen of weten zien, de knoppen voor de verwarming en ventilatie draaien soepel, een flinke verbetering. Wel is het voor mijzelf aan te raden om deze knoppen alleen te gebruiken voorafgaand aan mijn rit want ze zitten wat laag voor iemand van mijn lengte en ik wil niet afgeleid worden van het verkeer. Dat geldt ook voor de knop voor de airconditioning die op een voor mij wat onhandige plek zit, voor de schakelpook en net uit het zicht maar dat zijn dan ook echt de enige minpuntjes die ik kon vinden. Heb je een gemiddelde lengte of ben je wat korter dan speelt dit natuurlijk niet want dan is dat beter bereikbaar.

Maar hoe rijd ie nou?

Ja dat is natuurlijk een van de belangrijkste dingen: hoe rijdt deze brommobiel? En dan zijn er een paar opvallende dingen te noemen, verfrissend en heel welkom. Allereerst, hoe je wegrijdt wordt anders. En dat vereist een beetje uitleg, bij de dealer al. We weten allemaal dat een brommobiel een automaat is, er zit geen geschakelde versnellingsbak in. In oudere brommobielen kon je de schakelpook in vooruit zetten en dan gas induwen. Dat deed je voorzichtig want met een variabele transmissie gaf je brommobiel een sprong vooruit (of achteruit) als je dat de snel deed, aaien over het pedaal met je voet dus.

Een echte automaat

In deze brommobiel hou je vóór het starten al je voet op de rem. En dán start je, je schakelt vooruit en je laat zachtjes je voet van de rem af en geeft gas. Doordat je langzaam je voet van de rem haalt gaat deze brommobiel al meteen zachtjes vooruit. Geen zachte aai meer over het pedaal, geen sprong vooruit, niet meer schokkend wegrijden, nee, dit gaat juist heel erg soepel. Je moet er wel één of twee keer even mee oefenen maar gelukkig was Tom bij de dealer mij voor en gaf mij meteen al de juiste instructies. Het went ook snel, na een dag of twee, drie wist ik niet beter meer.

Geen trillingen meer bij stationair

Een ander ding dat opvalt in positieve zin (en er komen er zelfs nog meer) is dat je niet meer zit te trillen in je stoel en het dashboard niet meer schudt als je stationair draait, alles is lekker rustig. En nog wat, je kan nu bij kruissnelheid gewoon een gesprek hebben met je passagier, deze DCI motor is lekker stil zoals je hieronder in het filmpje kan horen. Rij je een viaduct uit omhoog dan krijg je een enthousiast grommend duwtje in de rug en blijf je op snelheid maar ga je naar beneden dan bewaakt de boordcomputer je snelheid, zo ga je nooit te snel.

Airconditioning, geen luxe!

Ach ja, al had dat bij mijn eerste brommobielen wel nog haar charme maar het begon toch hinderlijk te worden: beslagen ruiten. Ik had zo’n stok met een spons aan het einde om de ruiten te wissen aan de binnenkant en was er ook echt handig in hoor maar wat een genot is het nu om die airconditioning aan te kunnen zetten en na krap een minuut overal helder om mij heen te kunnen kijken. En dat werkt lekker in een dampende zomerbui maar net zo goed in de winter!

Dus als conclusie zeg ik het nog maar een keer, De Ligier JS60 Chic Sun: Wat! Een! Brommobiel!