Diesel Jannie, diesel!

Stom, stom, stom!

Jannie* heeft het toch voor elkaar gekregen. Ondanks de waarschuwende stem van haar man die haar nog nariep heeft ze toch benzine getankt in haar splinternieuwe brommobiel. Diesel Jannie, diesel!

Ze hoort het hem nog zo zeggen. En nu belt ze hem op vanaf het pompstation. “Jij noemt het ook altijd het benzinestation, het is eigenlijk jouw schuld.” Zucht, bel de ANWB dan maar. “Je bedoelt de Wegenwacht?” Ja, die bedoel ik.

Sinds 12 oktober 2018 hebben alle tankstations verplicht brandstofstickers als aanvullende informatie moeten plaatsen op hun pompen. En daardoor is Jannie dus in de war geraakt. Maar eigenlijk is het niet zo moeilijk, diesel herken je aan de vierkante stickers. Benzinestickers zijn rond, voor gas zijn het ruitjes. Maar voor diesel zijn het vierkantjes Jannie. Kijk maar op de website van Rijksoverheid, daar wordt het uitgelegd.

De cijfers na de letter B in de dieselvierkantjes geven het percentage toegevoegde biodiesel aan, en XTL betekent dat deze diesel niet van aardolie is gemaakt maar synthetisch is. En nu je het weet is het niet zo moeilijk meer. Toch, Jannie?

* Jannie is een fictief persoon (en haar man ook)

Wat als je benzine in je brommobiel hebt getankt?

Heb je een (bijna) lege tank gevuld met benzine dan is het dringende advies om de motor niet te starten en de ANWB Wegenwacht te bellen. Diesel is namelijk iets dikker dan benzine en dat heeft met de smerende werking te maken. Benzine smeert niet dus als je toch wegrijdt zal je motor al snel uitvallen met hoge kosten als gevolg. Niet alleen je tank moet dan worden leeggezogen maar ook de rest van de brandstoftoevoer naar de motor en de brandstofpomp.

Per jaar krijgt de ANWB ongeveer 15.000 meldingen van verkeerd tanken hoewel dit al wel minder wordt. Heb jij verkeerd getankt? Zet de motor niet aan en bel de Wegenwacht, ben je nog geen lid dan kan je dat meteen worden, dat scheelt in de kosten.

Soms beweert iemand dat het niet veel uitmaakt, is dat zo?

Dat het niet uitmaakte bij dieselmotoren is alweer zo’n 30 jaar geleden en moderne dieselmotoren hebben een hogere inspuitingsdruk. Voor brommobielen geldt: als het alleen in de tank heeft gezeten en je kan deze goed leeghalen dan is dat voldoende (bron: Wegenwachter 4447, Remko).

Zelf herstellen?

Ja dat kan natuurlijk ook als je weet waar je mee bezig bent. Je hebt daarvoor een brandstof hevelpomp nodig, bijvoorbeeld deze eenvoudige pomp van bostools.nl en een jerrycan van 20 liter. De overgehevelde brandstof is daarna onbruikbaar voor auto’s (en brommobielen).