Een gebroken pootje repareren

Het gebeurt regelmatig met kunststof en niet alleen bij brommobielen: het kan barsten. Bij de Microcar series 2009 en MC1 of MC2 van daarvoor bijvoorbeeld zit de zwakke plek in de verticale stijlen van de achterklep aan de onderkant van de achterruit.

Na verloop van tijd wordt het PVC meestal een beetje harder en breekbaarder en als je de klep dan per ongeluk een keer iets te hard dichtdoet dan kan dat barsten. Natuurlijk kan je dan de klep voor veel geld vervangen maar het is ook mogelijk om het te repareren. Hoe je dat doet laten we hier zien.

Wat heb je nodig?

  • Popnageltang
  • Popnagel
  • PVC lijm
  • Schroefboormachine
  • Boor 4 mm met spike
  • Kunststof profiel, 4mm dik
  • Ontvetter
  • Oude theedoek
  • Breed afplakband

Voorbereiding

Zorg er allereerst voor dat je in een goed geventileerde ruimte werkt of in de buitenlucht. De dampen van de ontvetter en de PVC lijm zijn slecht voor je gezondheid.

Gebruik een bezem met de borstel naar boven of lange stok met een lap ertussen om de klep open te houden en haal de gasdrukveer los van de klep. Hierdoor zal de barst zo veel mogelijk dichtgaan.

Aan de slag

Je begint met het ondersteunen van de klep en je haalt de gasdrukveer los, leg deze weg. Vervolgens ga je het te verlijmen oppervlak rond de barst ontvetten. Dat kan bijvoorbeeld met Dasty, te koop bij Wibra. Wrijf goed na met een oude theedoek.

Terwijl je de ontvetter laat verdampen zaag je het kunststof profiel op maat. Dit profiel moet rechthoekig zijn, het kan bijvoorbeeld een U-profiel zijn of zoals ik heb gebruikt een PVC koppelstuk, te koop voor maar €4,50 bij Pieper Bouw & Tuin in Ermelo.

Heb je een U-profiel dan zaag ongeveer 10 cm af en vervolgens zaag je deze in twee delen zodat er een hoeklijn ontstaat met een zijde van 80mm en een zijde van ongeveer 30mm (de dikte van de stijl gezien vanaf de binnenkant). Meet dit even op zodat het onderdeel ook op jouw brommobiel past. Vijl de bramen van de randen af en schuur deze na met een stukje fijn schuurpapier. De te verlijmen oppervlakte van de hoeklijn moet je ook goed ontvetten omdat anders de PVC lijm niet optimaal zal werken.

De binnenkant van de hoeklijn smeer je dik in met PVC lijm, sla geen stukje over en doe ook de randen. Plak dit vervolgens op de stijl met de barst ongeveer in het midden er achter. Dit fixeer je vervolgens direct met papieren afplakband. Wanneer je dit hebt gedaan dan laat je dit een uurtje goed drogen.

Belangrijk: plaats een ‘spalk’ aan beide zijden van de klep, als je dit niet doet zal de belasting op de andere stijl groter worden door de reparatie en moet je het alsnog doen. Voer deze reparatie dus aan beide zijden uit ook al zit er maar aan één kant een barst.

Nadat de PVC lijm is opgedroogd ga je gaatjes boren voor de popnagels. Dit doe je met een boor van 4mm dik met een spike, dit soort boren zijn bij voorkeur geschikt om in kunststof te boren. Houd een marge aan van minstens 2 cm vanaf de rand van het stuk hoeklijn en boor 4 gaatjes aan de zijkant. Op de onderkant (binnenkant van de klep) boor je twee gaatjes.

Haal de braampjes van het kunststof weg uit de geboorde gaatjes. Hierna ga je de popnagels er met een popnageltang in trekken. Een popnageltang kan je vaak bij de bouwmarkt huren of lenen, in mijn geval kon ik die lenen van de vriendelijkste buurman ter wereld. 🙂

Bevestig de popnagels stevig in elk geboord gat, weet je niet hoe dit moet, vraag dan hulp. Vijl de eventueel uitstekende spijkers van de popnagels vlak af omdat deze het rubber aan de achterkant van je brommobiel kunnen beschadigen. Verwijder ook het afplakband.

Het resultaat

Natuurlijk is een reparatie altijd minder mooi dan het origineel maar wanneer je zorgvuldig zaagt en bevestigt dan is het al met al toch een net resultaat.

Delen: