Een tweedehandsje kopen, waar let je op?

Je wilt dus een gebruikte brommobiel kopen. Voor heel veel beginnende brommobielrijders zal de prijs van een nieuwe brommobiel een obstakel kunnen zijn, ze zijn nu eenmaal duur in aanschaf. Omdat brommobielen in kleinere series worden geproduceerd is de prijs per auto hoger, dat heeft alles met de kleinere marge op de inkoop van onderdelen te maken.

Dus wanneer je eindelijk zo ver bent dan ga je (meestal) voor een tweedehandsje kijken. Veel mensen beginnen hun zoektocht op bijvoorbeeld Autotrader of AutoTrack. Veel goede garages presenteren op die websites de brommobielen die zij te koop aanbieden en dat is prima, vaak zijn deze dealers ook aangesloten bij Bovag die overigens sinds enige tijd ook zelf een website biedt met tweedehands auto’s en brommobielen, viaBOVAG.nl.

Waar zoek je jouw nieuwe brommobiel op?

Particulieren willen hun brommobiel vaak van de hand doen via de beschikbare websites en Marktplaats. En juist dan is het opletten, want waarom doen mensen hun gekoesterde brommobiel nou eigenlijk weg? Om een nieuwe te kopen? Of ze zijn er klaar mee en hebben een auto rijbewijs gehaald? Allemaal prima en legitieme redenen om ze te koop te zetten en te hopen dat er een goede prijs voor wordt gekregen maar het komt nogal eens voor dat er verborgen gebreken aan het licht komen na aankoop en je hebt dan geen garantie.

Advertorial

Voor probleemloos rijden koop je jouw brommobiel bij een erkende Bovag dealer!

Er zitten ook handelaars tussen die -laten we zeggen- minder goed onderhouden exemplaren te koop aanbieden. Aan de buitenkant zie je meestal geen verschil, perfect opgepoetst en ze spuiten ook de bandjes mooi glimmend zwart en voila, als nieuw! Juist dan moet je opletten want voor je het weet koop je een teleurstelling die je veel zorgen en reparaties oplevert en dus hoge kosten.

Waar let je op bij een tweedehandsje?

Er zijn heel veel kleine dingetjes en een paar belangrijke grote zaken die je moet controleren. Het eerste wat gebeurt bij een bezoekje is meestal de motorkap die open gaat. Veel brommobielen hebben onder de motorkap een extra geluiddempende kap, let er op dat deze aanwezig is. En neem de motor ook goed onder de loep, is deze schoon, vrij van oliesporen en is het aluminium van de dynamo niet al te erg gecorrodeerd?

Roest

Verder let je op roest en verbogen buizen. De meeste brommobielen hebben aan de voorkant van de carrosserie een buizenframe waarin zich de motor, de voorwielophanging en overige zaken bevindt. De voorwielophanging, die is nogal eens verbogen als het autootje misbruikt is.

Ook roest het buizenframe nogal eens door pekel, ouderdom en blootstaan aan weersinvloeden. Het vervangen van dit subframe kan een kostbare zaak zijn en wanneer er ernstige roest zichtbaar is dan moet je oppassen. Ga ook gerust even erbij liggen en kijk onder de carrosserie om op andere plaatsen naar roest en laswerk van eerdere reparaties te speuren.

Speling in wielen en scharnieren

Controleer of deuren netjes dichtgaan en of er geen speling zit in de scharnieren van een deur, even beetpakken en bewegen. Pak ook gerust een autoband bovenaan beet met beide handen en beweeg deze heen en weer. Als er geen speling in de lagers zit dan gebeurt er niks, dat is goed.

Controleer of de carrosserie nog netjes van kleur is en deze niet ‘afbladdert’, dat gebeurt nog weleens bij oudere brommobieltjes. Zet de verlichting aan en kijk of alles werkt, ook de richtingaanwijzers.

En verder?

Maak altijd een proefrit en luister goed naar het motorgeluid, eventueel gekraak bij bochten. Hierbij is het ook handig om bij het wegrijden op te letten of het ding goed schakelt, wil de versnelling bijvoorbeeld niet makkelijk in de achteruit of vooruit of kraakt het dan kan de versnellingsbak versleten of kapot zijn en dit gebeurt nogal eens. Indien mogelijk, maak met de (particuliere) verkoper een afspraak om naar een garage in de buurt te mogen rijden voor een controle. Indien mogelijk neem je iemand mee die ‘verstand van zaken heeft’ als je er zelf geen kijk op hebt.

P.S. De in dit blog weergegeven brommobiel is in het verleden in mijn bezit geweest en door een garage elders afgeschreven bij inruil. Na uitvoerig laswerk is deze doorverkocht en weer op de weg. Dat kan, niet alle oude brommobielen zijn slecht en reparaties kunnen -indien professioneel uitgevoerd- zorgen voor een tweedehandsje waar je nog jaren plezier van hebt.

Delen:

Geef een reactie