Groeit het aantal brommobielen in Nederland?

Hoeveel brommobielen rijden er rond in Nederland?

Iedereen die van getallen houdt zal het interessant vinden om feiten uit te zoeken waar ze bij gebruikt worden. Mijn interesse is al vanaf het voortgezet onderwijs (ok, dat is al even geleden, in 1986) het onderwerp Statistieken. Het is natuurlijk mogelijk dat dit blog jou niets interessants laat zien, sla het gerust over dan.

Met het beheer van deze website is het voor mij logisch dat ik ook eens ga uitzoeken hoeveel brommobielen er in Nederland rondrijden en hoeveel dat er -laten we zeggen- 10 jaar terug waren bijvoorbeeld. Heel veel verder teruggaan in de tijd heeft niet zoveel zin omdat per 1 oktober 2006 het bromfietscertificaat is vervangen door het rijbewijs categorie AM en er daardoor een verkeerde vergelijking zou worden gemaakt.

Waar haal je de gewenste informatie vandaan?

Mijn bron is de website van het CBS, Het Centraal Bureau voor de Statistiek, een logische keus als je gebruikscijfers wil zien van werkelijk alles in Nederland. Een kleine zoekopdracht in de website (via Cijfers – StatLine) laat een wereld van getallen zien, niet allemaal zijn ze even relevant voor dit artikel. Na een aantal meetvariabelen te hebben aangepast kreeg ik de informatie op het scherm zoals ik ze wilde hebben. En dat levert meteen een interessant gegeven op, namelijk een afname in gebruik.

Een kleine afname in 10 jaar tijd

Het overzicht van het aantal brommobielen in Nederland in 2009 laat zien dat er toen ongeveer 19.000 ervan rond reden, allemaal diesels.

In 2019 reden er ongeveer 18.000 brommobielen op de weg waren, nog steeds allemaal diesels al zullen er inmiddels ook wel meer elektrisch rondrijden.

Conclusie

De verschillen per provincie zijn minimaal en in totaal rijden er nu ongeveer 1000 minder brommobielen rond. De verdeling per leeftijd verschilt iets, onder jongeren van 16 t/m 18 jaar is een kleine afname terwijl juist in de leeftijdsgroep 50 t/m 65 jaar een lichte stijging is waar te nemen. En ook al zijn cijfers niet zo heel nuttig voor de individuele brommobielrijder, juist dát kan weer interessant zijn voor de marketing bij dealers en fabrikanten.

Delen: