Het dorp uit

Op veel plaatsen is de snelheid aangegeven tot aan het einde van de bebouwde kom. Daarbuiten is het meestal 80 km/u. Soms wordt er geen bord geplaatst en is het dus twijfelachtig of je daar verder kan rijden. Op die plaatsen reed ik ook weleens door naar het volgende dorp. Officieel mag dat als het 80-km bord er staat zonder toegevoegd C09 bord.

Er zijn echter meerdere redenen om met je brommobiel 80-km wegen te vermijden. Een reden is dat het gevaar oplevert voor jezelf en overige verkeersdeelnemers. De meeste 80-km wegen zijn enkelbaans en er kan niet of nauwelijks worden ingehaald. Vaak is er een te groot snelheidsverschil tussen de automobilisten en de brommobiel rijder wat soms tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. De derde reden is de ergernis die het oproept en daarbij vaak ook agressie van automobilisten die daardoor impulsief toch gaan inhalen terwijl dit eigenlijk niet kan. En dat levert nog weleens ongelukken op.

Het is de verantwoordelijkheid van de overige verkeersdeelnemers om jou veilig in te halen.

Soms is het verwarrend wanneer zo’n weg wel toegestaan is voor tractoren en er geen C09 bord of 80 km/u bord is geplaatst. Een beruchte weg is bijvoorbeeld de N209 die overgaat in de N455 van Benthuizen naar Boskoop. Regel is: wanneer op zo’n N-weg tractoren zijn toegestaan mogen brommobielen daar ook op rijden. Soms heb je namelijk geen keus en is het de enige route die je kan volgen om je bestemming te bereiken. Er is dan geen C09 bord geplaatst aan het begin en einde van die weg.

Wanneer je toch over een 80-km weg moet en krijg je een sliert (gefrustreerde) automobilisten achter je aan, ga gerust even ergens een uitwijkhaven in om ze te laten passeren en vervolg daarna weer je weg (let goed op je achteruitkijkspiegel en geef richting aan bij uit-, en weer invoegen!).

Delen:

Geef een reactie