Het is géén Gehandicaptenvoertuig!

Een veel gehoord misverstand is dat mensen denken dat een brommobiel een gehandicaptenvoertuig is of dat het een zogenaamd scootmobiel is. Tijd om dat misverstand de wereld uit te helpen.

Wanneer je naar de dealer gaat om een brommobiel te kopen dan is het eerste wat je opvalt dat het grote dingen zijn, het zijn gewoon kleine autootjes zoals bijvoorbeeld de Citroën C1, Toyota Aygo of Peugeot 108. En er kan net zoveel in aan bagage. Minstens!

Neem bijvoorbeeld de Aixam Crossline EVO, met een bagage inhoud van 1100 liter een van de grotere boodschappenwagens! In de achterkant passen 3 boodschappenkratten en 2 Big Bags. Probeer dat maar eens bij gewone auto van vergelijkbaar formaat, een Smart of Audi A1 bijvoorbeeld.

Een ander misverstand is dat -zoals met een Canta of scootmobiel- je met een brommobiel over het fietspad mag rijden. Een brommobiel is dan wel technisch gelijk aan een brommer, vermogen en gewicht en ruimte voor 1 passagier, voor de Verkeerswet is het echter een motorvoertuig gelijk aan een auto.

Weliswaar is het een voertuig met beperkte snelheid maar voor wat betreft de plaats op de weg gelijk aan de auto. Om die reden moet een brommobiel de verkeersborden voor motorvoertuigen in acht nemen zoals je op deze website kan lezen op de pagina Verkeersborden.

In het kort: een brommobiel is géén gehandicaptenvoertuig! En het is ook geen scootmobiel. En nee, je mag niet over het fietspad rijden of op de stoep parkeren. Dat doe je maar met je Canta in Amsterdam.

Delen:

Geef een reactie