Hoe wordt een brommobiel gemaakt?

Je rijdt tevreden rond in jouw brommobiel en hebt bij de aanschaf natuurlijk alles goed bekeken, van binnen en van buiten. Je weet ongeveer hoe het er uitziet onder de motorkap en je herkent het geluid van zo’n motor als je iemand anders in zo’n autootje ziet langsrijden.

Maar hoe worden brommobielen eigenlijk gemaakt? Interessante vraag! Wij van Kronkelroutes.nl gingen even op zoek en kwamen een aantal interessante filmpjes op Youtube tegen.

De eerste is van het Franse Microcar, dat sinds 2008 eigendom is van Ligier in Italië. In de fabriek van Microcar wordt het meeste productiewerk gedaan door robots en een paar mensen die toezien op het productieproces. In het onderstaande filmpje worden ook een paar aspecten van de ontwerp afdeling getoond.

We vonden ook een filmpje van de andere Franse fabrikant, Chatenet. Bij hen pakken ze het heel anders aan, elke Chatenet wordt met de hand gebouwd.

Bij Ligier in Italië zien we in grote lijnen dezelfde methode als we bij hun Franse zusje zien, robots bepalen het aanzien van de productielijnen en een paar mensen monitoren het proces.

Aixam laat niet veel van het productieproces zien (maar vind jij iets op internet, meld het ons op info@kronkelroutes.nl). Bij Aixam lijkt de fabricage grotendeels handwerk te zijn blijkt uit het filmpje.

Delen:

Geef een reactie