Je moet je klep houden!

Tja, dat kan ik natuurlijk niet laten, een woordspeling maken als schrijver. Maar in letterlijke zin natuurlijk wel waar al is het voor de volledigheid beter om te zeggen dat het om de achterklep van je brommobiel gaat.

Een tijdje terug schreef ik een blog met instructies voor het repareren van de stijlen van de achterklep, die breken nogal eens bij de aanzet van de gasveren. Als kunststof wat ouder wordt door de hitte van in de zon staan dan wordt het wat brozer en kan het barsten.

Hoe kan je de klep behouden zonder deze te vervangen?

In het hierboven genoemde blog werd een advies gegeven voor een betrouwbare reparatie maar een breuk kan natuurlijk ook op andere plekken ontstaan, bij het slot bijvoorbeeld omdat ook daar flink wat krachten op het kunststof komen bij het sluiten van de achterklep.

Zo’n breuk kan tot hoge kosten leiden wanneer je er niets aan doet, de scheur gaat dan verder door de binnenkant van het paneel. Dus laten we je zien hoe je dat makkelijk zelf kan repareren want vervangen kost al gauw €500,00 voor een tweedehands exemplaar (dat ook al een paar jaartjes in de zon heeft gestaan).

Wat heb je nodig?

  • Popnageltang
  • Popnagels
  • PVC lijm
  • Schroefboormachine
  • Boor 4 mm met spike
  • Kunststof profiel, 4mm dik
  • Ontvetter
  • Oude theedoek
  • Duct tape

Voorbereiding

Zorg er allereerst voor dat je in een goed geventileerde ruimte werkt of in de buitenlucht. De dampen van de ontvetter en de PVC lijm zijn slecht voor je gezondheid.

Gebruik een bezem met de borstel naar boven of lange stok om de klep open te houden.

Aan de slag

Je begint met het ondersteunen van de klep met een bezem of lange stok. Vervolgens ga je het te verlijmen oppervlak rond de barst ontvetten, in dit geval de hele onderrand van de achterklep. Dat kan bijvoorbeeld met Dasty, te koop bij Wibra. Wrijf goed na met een oude theedoek.

Terwijl je de ontvetter laat verdampen zaag je het kunststof profiel op maat. Dit profiel moet rechthoekig zijn, het kan bijvoorbeeld dit L-profiel zijn dat onder andere te koop is bij Praxis. De L-vorm van de doorsnede zorgt voor extra stevigheid.

De binnenkant van het profiel smeer je dik in met PVC lijm, sla geen stukje over en doe ook de randen. Plak dit vervolgens op de stijl met de barst in het midden. Het profiel fixeer je vervolgens direct met duct tape, smeer ook wat lijm in de barst bij het slot en je zet er een lijmklem op zoals op de foto. Wanneer je dit hebt gedaan dan laat je dit een uurtje goed drogen.

Nadat de PVC lijm is opgedroogd ga je gaatjes boren voor de popnagels. Dit doe je met een boor van 4mm dik met een spike, dit soort boren zijn bij voorkeur geschikt om in kunststof te boren. Geef vooraf aan waar de gaatjes moeten komen met een watervaste stift.

Haal de braampjes van het kunststof weg uit de geboorde gaatjes. Hierna ga je de popnagels er met een popnageltang in trekken.

Bevestig de popnagels stevig in elk geboord gat, weet je niet hoe dit moet, vraag dan hulp. Vijl de eventueel uitstekende spijkers van de popnagels vlak af omdat deze het rubber aan de achterkant van je brommobiel kunnen beschadigen. Verwijder ook de duct tape.

Het resultaat

Natuurlijk is een reparatie altijd minder mooi dan het origineel maar wanneer je zorgvuldig zaagt en bevestigt dan is het al met al toch een net resultaat.