Mijn eerste brommobiel

Tja, dat is iets wat je nooit vergeet. Je eerste brommobiel. Ik was er zo ontzettend trots op, de Microcar MC Campus die ik kado had gekregen na een crowdfunding actie.

Totdat er de problemen kwamen. Eerst ging de deur telkens spontaan open, meestal op een rotonde en dan zwaaide die lachwekkend naar buiten! Ik werd erg behendig in het beetpakken en dichttrekken en er binnen een kwart seconde bij zijn zodat de deur niet helemaal openzwaaide en een fietser neerklapte. Maar ja, zoals met elk kado is het gezegde “Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.” En dat deed ik dus ook niet, ik was er alleen maar heel erg blij mee.

Een paar weken later voelde het ook nog eens alsof het autootje tordeerde in elke bocht, en een achterwiel of voorwiel van de grond kwam. Als ik de straat in reed en het taludje af ging dan zag je de motorkap omhoog komen. En de elektrische ramen gingen een eigen leven leiden, raar hoor! Toen ik de deur vervolgens ook eens met moeite dicht kreeg -de raamstijl sloeg tegen de B-stijl- was het voor mij duidelijk: het autootje zakte door.

Dus belde ik naar de garage en die kwamen ‘haar’ ophalen. En eigenlijk wist ik het antwoord al want als ik een paar stappen achteruit deed dan zag ik de dorpel al krom lopen, doorgezakt. Ze belden me dezelfde middag nog: “Meneer, uw brommobiel is niet meer te redden, de kokerbalken zijn helemaal doorgerot en ook het subframe is finaal verroest.”

Met een vriend ging ik afscheid nemen bij de garage van mijn eerder zo geliefde autootje. De monteur liet het mij nog zien: Het lijkt wel of er zout en zand in alle holtes zat, alsof er heel veel mee op het strand is gereden. Dat zout heeft alles aangevreten.” Dus deed ik afstand van de Microcar met de toezegging dat bij inruil ik een goede prijs zou krijgen voor de afzonderlijke onderdelen bij elkaar opgeteld.

Later ben ik nog even op onderzoek gegaan, de invoerdatum (tweedehands import uit Frankrijk) en de tenaamstellingsdatum bleken niet te kloppen en was ook op de invoerpapieren aangepast, daar was kennelijk mee gesjoemeld.

De wijze les geleerd heb ik mijn tweede brommobiel bij een echte dealer gekocht en afgezien van een kapotte versnellingsbak (slijtage) is dat een goede koop geweest. Mijn autootje heeft mij daarna niet meer in de steek gelaten. Een brommobiel koop je bij een professionele dealer, het liefst eentje met Bovag garantie. Want beunhazen zijn er al genoeg.

Een betrouwbare brommobiel koop je bij een erkende Bovag dealer!