Ook voor brommobielen

Een tijdje geleden kwam het aan de orde in de media: de snelheid op N-wegen moet waar nodig omlaag, een actiepunt van Christenunie gedeputeerde Arne Schaddelee voor de provincie Utrecht. En in het nieuws bij RTV Utrecht op 12 mei jl. werd het nog eens aangehaald: die snelheidsverlaging zou ook positief zijn voor brommobilisten.

Toen ik Arne even voor de uitzending erop attendeerde dat dit ook voor een hele grote groep brommobilisten al langer een vurige wens is was zijn reactie: “Mooi dat je bij RTV Utrecht dit verhaal mag vertellen. Prima om dat te koppelen aan het plan om de snelheid te verlagen. Wat mij betreft een onderbelichte invalshoek.

Sindsdien komen er bij mij veel meldingen binnen van knelpunten in de mobiliteit van brommobilisten waarbij ze tijdens hun reis gedwongen worden om van de weg af te gaan en op het fietspad te gaan rijden. Meldingen onder andere uit Harderwijk, Zwolle, Enkhuizen en Lelystad of zoals hier richting het Henschotermeer en het is een landelijk fenomeen, er zijn namelijk nog veel meer plaatsen op te noemen waar je een vergelijkbare situatie tegenkomt.

Naast de N227

Het bovenstaande afbeelding illustreert dat heel duidelijk: een brommobiel neemt meer dan één helft van dit fietspad in gebruik waardoor er maar heel weinig ruimte overblijft voor fietsers, die daar ook nog eens vaak naast elkaar fietsen.

Wanneer een brommobiel dus naar het fietspad verbannen wordt komen er meer problemen met de verkeersveiligheid dan wanneer ze de mogelijkheid krijgen om met het verkeer op een N-weg mee te rijden. De breedte van een fietspad is namelijk ongeschikt om veilig gebruik van te maken door fietsverkeer én brommobielen tegelijk.

Er zijn ook situaties die zelfs ronduit gevaarlijk zijn omdat je met je brommobiel een talud af moet rijden en van links op het fietspad moet ‘ritsen’ zoals bij Lelystad voor de Houtribsluizen. Daar mag je namelijk met je brommobiel niet verder over de weg maar moet je het fietspad volgen en zoals je op de onderstaande afbeelding ziet is de weg af rijden hier een hachelijke onderneming. Hetzelfde geldt hier voor het einde van de dijk bij Enkhuizen, ook daar moet je toeren uithalen om weer op de weg te komen en het betreffende wegdeel is ook daar niet vlak.

© Google Streetview

Dit zijn maar een paar voorbeelden maar het moet onderhand wel duidelijk zijn dat niet alleen in de provincie Utrecht maar landelijk er meer ruimte moet komen voor brommobilisten om van A naar B te kunnen rijden. Eén van de maatregelen die daarvoor dringend nodig zijn is de toegezegde snelheidsverlaging op (delen van) N-wegen en het verwijderen van C9 verkeersborden. Voeg daar aan toe de openstelling van landwegen, tractoren mogen daar ook rijden tenslotte, en het probleem kan dan snel en eenvoudig opgelost worden. We weten dat er politici zijn die zich daarvoor inzetten, het wachten is alleen nog op het resultaat daarvan. Wat mij betreft mag dat onderhand wel gebeuren, dit duurt te lang.