Over opvoeren

Ik zeg het toch maar gewoon: ik tegen opvoeren. Ik vind te snel rijden met een brommobiel namelijk niet veilig. En dan beheer ik ook nog eens een website voor brommobilisten dus los van mijn eigen overtuiging heb ik ook een verantwoordelijkheid naar mijn lezers om ze goed voor te lichten en daar past zelf te hard rijden niet bij.

Er wordt vaak erg makkelijk gedaan over hogere snelheden dan 45, nou ja 50 dan, ok. Want natuurlijk zal de gemiddelde brommobiel een paar kilometer per uur sneller gaan, dat is fabriek-af vaak al zo en dat is niet erg.

De gedoogsnelheid voor wat betreft brommobielen is sinds dit jaar 53 km/u (2021). Daaronder zal waarschijnlijk niet geverbaliseerd worden, kom je daarboven dan volgt bij constatering vrijwel zeker een boete. Ben je een ervaren brommobilist dan is dat geen gekke snelheid maar dat het een grijs gebied is mag duidelijk zijn. Een wijkagent die ik daar vorig jaar over sprak zei: “Wij weten heel goed dat een brommobiel fabriek-af iets sneller gaat dan 45 en dat is niet erg, het is bedoeld om met het verkeer mee te kunnen rijden en daarom wordt een gedoogsnelheid gehanteerd in de praktijk. Opvoeren is fout.”.

Niet verzekerd

Er is wel een ander aspect van opgevoerd te snel rijden (ongeacht met welk motorvoertuig je rijdt) waar je even bij stil moet staan: je bent niet verzekerd. Als je dan betrokken raakt bij een ongeval, of dat nou binnen of buiten de bebouwde kom is, dan zal er altijd onderzocht worden of er aanpassingen zijn verricht aan de wettelijke constructiesnelheid (dat geen getal is of een technisch verhaal van je brommobiel zelf maar een wetsmaatregel) en dan zal je eigenlijk meteen voor mogelijk heel hoge kosten staan omdat je verzekering deze niet dekt. Bij letselschade of overlijden is dat zelfs vaak honderdduizenden euro’s of zelfs meer wanneer blijkt dat er roekeloos of gevaarlijk (ook wetstermen) gereden is ten tijde van het ongeval. En dan is er natuurlijk de kans dat jij of een ander gewond raakt (of erger), ook iets om over na te denken.

Foto Copyrights © 2021 112NIEUWSONLINE.nl

Strafrecht

Heb jij aanpassingen uitgevoerd aan je brommobiel dan volgt soms ook nog eens een strafzaak en heb je een strafblad met allerlei consequenties voor je verdere leven. Je kan het dus met geen enkel argument goedpraten wanneer je met jouw brommobiel sneller rijdt dan toegestaan, ook niet met bijvoorbeeld “Ik moet toch mee kunnen komen op een N-weg” en “dan ga je lekker” of “ik heb altijd haast”, die ben ik ook al een keer tegengekomen. In sommige gevallen word je brommobiel in een proces verbaal (tijdelijk) verbeurd verklaard, die ben je dan kwijt dus: opvoeren = afvoeren. Of je brommobiel krijgt de zogenaamde WOK-status, Wacht Op Keuring, en dan is ie dus afgekeurd.

Opstoken op Facebook

Naar mijn mening, dus voor de duidelijkheid, dat is wat ik er zelf van vindt, is het ook verkeerd om elkaar enthousiast te maken voor opvoeren zoals op social media gebeurt, bijvoorbeeld in een aantal Facebook groepen. Op de vraag “Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hard jullie brommobiel kan?” in een gebruikersgroep kwamen de onderstaande antwoorden en -uitgezonderd een paar nette snelheden- waren over het algemeen snelheden tussen de 60 en 80 te zien (antwoorden geanonimiseerd). Ook op Facebook wordt opvoeren vaak goedgepraat, adviezen gegeven hoe je het moet aanpakken (“Gewoon een paar ringetjes eruit, klaar!”) of openlijk geadverteerd waar je het kan laten doen.

Heb je maatregelen genomen om je voertuig aanmerkelijk sneller te laten rijden dan de constructiesnelheid met de intentie om sneller te rijden dan de gedoogsnelheid dan doe je het verkeerd. Opvoeren is fout en dat vind ik niet, dat is de wet.