Over opvoeren

Ik zeg het toch maar gewoon: ik tegen opvoeren. Ik vind te snel rijden met een brommobiel namelijk niet veilig. En dan beheer ik ook nog eens een website voor brommobilisten dus los van mijn eigen overtuiging heb ik ook een verantwoordelijkheid naar mijn lezers om ze goed voor te lichten en daar past zelf te hard rijden niet bij. Ik heb er even over nagedacht of ik onderstaand wel of niet zou schrijven maar ik doe dat bewust toch.

Er wordt vaak erg makkelijk gedaan over hogere snelheden dan 45, nou ja 50 dan, ok. Want natuurlijk zal de gemiddelde brommobiel een paar kilometer per uur sneller gaan, dat is fabriek-af vaak al zo en dat is niet erg. Maar brommobielen zijn bedoeld om 45 km/u mee te rijden en met die snelheid kom je prima mee in het verkeer, óók op N-wegen.

De gedoogsnelheid voor wat betreft brommobielen is sinds dit jaar 53 km/u (2021). Daaronder zal waarschijnlijk niet geverbaliseerd worden, kom je daarboven dan volgt bij constatering vrijwel zeker een boete. Ben je een ervaren brommobilist dan is dat geen gekke snelheid maar dat het een grijs gebied is mag duidelijk zijn. Een wijkagent die ik daar vorig jaar over sprak zei: “Wij weten heel goed dat een brommobiel fabriek-af iets sneller gaat dan 45 en dat is niet erg, het is bedoeld om met het verkeer mee te kunnen rijden en daarom wordt een gedoogsnelheid gehanteerd in de praktijk. Opvoeren is fout.”.

Niet verzekerd

Er is wel een ander aspect van opgevoerd te snel rijden (ongeacht met welk motorvoertuig je rijdt) waar je even bij stil moet staan: je bent niet verzekerd. Als je dan betrokken raakt bij een ongeval, of dat nou binnen of buiten de bebouwde kom is, dan zal er altijd onderzocht worden of er aanpassingen zijn verricht aan de wettelijke constructiesnelheid (dat geen getal is of een technisch verhaal van je brommobiel zelf maar een wetsmaatregel) en dan zal je eigenlijk meteen voor mogelijk heel hoge kosten staan omdat je verzekering deze niet dekt. Bij letselschade of overlijden is dat zelfs vaak honderdduizenden euro’s of zelfs meer wanneer blijkt dat er roekeloos of gevaarlijk (ook wetstermen) gereden is ten tijde van het ongeval. En dan is er natuurlijk de kans dat jij of een ander gewond raakt (of erger), ook iets om over na te denken.

Foto Copyrights © 2021 112NIEUWSONLINE.nl

Strafrecht

Heb jij aanpassingen uitgevoerd aan je brommobiel dan volgt soms ook nog eens een strafzaak en heb je een strafblad met allerlei consequenties voor je verdere leven. Je kan het dus met geen enkel argument goedpraten wanneer je met jouw brommobiel sneller rijdt dan toegestaan, ook niet met bijvoorbeeld “Ik moet toch mee kunnen komen op een N-weg” en “dan ga je lekker” of “ik heb altijd haast”, die ben ik ook al een keer tegengekomen. In sommige gevallen word je brommobiel in een proces verbaal (tijdelijk) verbeurd verklaard, die ben je dan kwijt dus: opvoeren = afvoeren. Of je brommobiel krijgt de zogenaamde WOK-status, Wacht Op Keuring, en dan is ie dus afgekeurd.

Opstoken op Facebook

Naar mijn mening, dus voor de duidelijkheid, dat is wat ik er zelf van vindt, is het ook verkeerd om elkaar enthousiast te maken voor opvoeren zoals op social media gebeurt, bijvoorbeeld in een aantal Facebook groepen. Het stoort mij dat er in veel Facebook groepen gevraagd wordt om manieren om een brommobiel (veel) sneller te laten rijden dan wat is toegestaan. Op de vraag “Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hard jullie brommobiel kan?” in een gebruikersgroep kwamen de onderstaande antwoorden en -uitgezonderd een paar nette snelheden- waren over het algemeen snelheden tussen de 60 en 80 te zien (antwoorden geanonimiseerd). Ook op Facebook wordt opvoeren vaak goedgepraat, adviezen gegeven hoe je het moet aanpakken (“Gewoon een paar ringetjes eruit, klaar!”) of openlijk geadverteerd waar je het kan laten doen.

Verkeerde subcultuur

Naar mijn mening is het opvoeren een subcultuur waar de brommobiel niet mee geassocieerd moet worden. Wat als er straks algemeen wordt aangenomen door de samenleving dat wanneer je een brommobiel rijdt je er ook automatisch sneller mee wilt dan 45 km/u en ze er al vanuit gaan dat je die hebt opgevoerd. Dat stigma heeft bij bromfietsen al geleid tot een verandering in het handhavingsbeleid en de verkeersregels voor dat specifieke voertuig. Wil je jouw vrijheid behouden met een brommobiel dan rij je er maximaal 45 km/u mee, zoals het hoort en mag.

Heb je maatregelen genomen om je voertuig aanmerkelijk sneller te laten rijden dan de constructiesnelheid met de intentie om sneller te rijden dan de gedoogsnelheid dan doe je het verkeerd. Opvoeren is fout en dat vind ik niet, dat is de wet. Als je sneller wilt rijden dan 45 km/u haal je je B-rijbewijs en koop je maar een auto, daar zijn auto’s voor bedoeld.