Texelstraat in Vathorst voorzien van bussluis

Amersfoort blokkeert kruip door sluip door verkeer op vreemde manier

Een bussluis aanbrengen midden in een weg met als enig doel het kruip door sluip door verkeer te blokkeren, de gemeente Amersfoort heeft er een originele manier voor gevonden! Maar is het ook conform de wet?

Je mag nog steeds vanaf beide kanten Texelstraat (Noord respectievelijk Zuid) maar je mag sinds kort niet meer doorrijden door de ogenschijnlijk willekeurig geplaatste bussluis. Daarmee gaat het argument verloren dat het om een gereserveerde busbaan voor lijnbussen (zie tekst op wegvak) zou gaan, de weg is namelijk nog altijd toegankelijk voor motorvoertuigen.

Ook de tekst op de borden doet vermoeden dat er een alternatief motief is voor juist deze bussluis, ‘doorrijden = hoge boete’ is een specifieke tekst die voor zover bekend bij geen enkele andere bussluis wordt gebruikt in Amersfoort.

Brommobilisten moeten omrijden

Het is was één van de twee populaire wegen waar je met je brommobiel gebruik van kan kon maken om Amersfoort (Vathorst) uit te rijden richting Holk bij Nijkerk.

Helaas is daar een eind aan gekomen want er ligt nu een bussluis waar je met een motorvoertuig niet meer doorheen mag rijden. De positie van de bussluis, de bewegwijzering en het feit dat het wegvak waar motorvoertuigen geweerd worden d.m.v. C12 verbodsborden slechts enkele meters betreft doen vermoeden dat deze met een alternatief doel is aangebracht. Vanaf nu zal je een flink stuk moeten omrijden via Bergenboulevard de weilanden in (bouwterrein Laakse Tuinen) en dan verder via Achterhoekerweg en Keienweg naar de N806.

Met ingang van 1 september waarschuwingen en boetes

De bussluis is vanaf 1 september in effect en is geen fysieke beperking (geen blokken of kuil op spoorbreedte) maar wordt conform de nieuwste richtlijnen van de gemeente Amersfoort door middel van cameratoezicht en kentekenregistratie vormgegeven. In de eerste twee weken van september krijgen overtreders een waarschuwingsbrief op het adres dat geregistreerd is in de kenteken database van het RDW, hierna zal er worden gehandhaafd.

De controle van de overtreding vindt plaats met een camera gericht op het kenteken aan de achterkant van een voertuig dus ook de brommobiel zal de dans niet ontglippen. Ik ben er even doorheen gereden want ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de inhoud van de voornoemde waarschuwingsbrief.

Ongewenst effect voor brommobilisten

Hoe dan ook, de maatregel is precies het tegenovergestelde van wat Kronkelroutes.nl wil bewerkstelligen voor haar doelgroep, dat is meer mogelijkheden voor brommobilisten, meer mobiliteit, meer vrijheid. En de plaatsing van deze bussluis roept ook meteen de volgende vragen op:

  • Wat is de minimum lengte van het wegdeel waarvoor een verbod mag gelden?
  • Heeft de gemeente Amersfoort legaal toegang tot de kentekenregistratie database van het RDW?
  • Mag een op zichzelf staande bussluis gebruikt worden als maatregel om motorvoertuigen de toegang tot een wegdeel te ontzeggen?