Capital ontmoet François Ligier

Prijs en bereik: de eerste informatie over de toekomstige elektrische auto van Ligier

Capital, het toonaangevende magazine voor onder andere de Franse auto industrie en economie, ontmoet François Ligier, de CEO van het gelijknamige merk, dat gespecialiseerd is in 45km auto’s. En dit was uitstekende een gelegenheid om met hem te praten over de oorsprong van het merk en over de Myli, het eerste elektrische model van Ligier.

De één kent het merk als voormalig Formule 1 team, anderen herkennen het meteen als de fabrikant van 45km auto’s. Ligier heeft niet voor iedereen hetzelfde imago, afhankelijk van je generatie. Toch is de parallel tussen deze twee activiteiten niet nieuw. “Mijn grootvader (Guy Ligier, overleden in 2015, red.) was er altijd op uit om te creëren,” zegt François Ligier. Naast zijn F1-team had hij een industriële activiteit waarbij hij trekkercabines vervaardigde. Op een dag kwam hij op het idee om vier wielen en een stuurwiel te plaatsen om zo een 45km auto te maken. Zo ontstond in 1980 de eerste Ligier JS4.


Zo’n veertig jaar later heeft de markt voor 45km auto’s zich sterk ontwikkeld en is deze ingrijpend veranderd. Voorbij zijn de dagen van tractorcabines op wielen, en Ligier modellen zien er nu uit als echte auto’s. De keuze van de exterieur kleuren, de mogelijkheid tot personalisering, de nieuwste uitrusting (touch screen, airconditioning, verwarmde stoelen, enz.), alles is erop gericht de klanten te verleiden. “De afgelopen jaren hebben we ons merkimago en het ontwerp van onze producten gemoderniseerd om ze aantrekkelijker te maken. We hebben een ontwerpbureau waar ongeveer zestig mensen werken,” zegt François Ligier.

Het succes van Citroën met zijn 100% elektrische auto, de Ami, baart hem geen zorgen. Integendeel. “De komst van Citroën is een geweldige kans voor ons. Het geeft ons geloofwaardigheid en een sterk imago op deze markt met marketingmogelijkheden die Citroën heeft maar Ligier niet”, zegt hij. Bovendien treedt Ligier binnenkort in de voetsporen van Citroën met de lancering van zijn eerste elektrische model, Myli (als in “Mijn Ligier”).

“Ons Myli model zal in het eerste kwartaal van 2023 (in het voorjaar, red.) worden gelanceerd. Het wordt een belangrijke evolutie in ons gamma, ook al blijven we modellen met dieselmotoren van de nieuwe generatie aanbieden om de klanten een keuze te bieden”, zegt François Ligier. De Myli zal weliswaar duurder zijn dan de Citroën Ami (van 12.000 tot 18.000 euro afhankelijk van de versie, tegenover 7.790 tot 8.990 euro voor de Ami) maar belooft een groter bereik, van 50 tot 130 km afhankelijk van de grootte van het accupakket (75 km voor de Ami).

In afwachting van de volgende publieke onthulling heeft Ligier een eerste video onthuld in de vorm van een “teaser” om de nieuwsgierigheid van de klanten te wekken. Deze manier van communiceren doet denken aan dat van de grote autofabrikanten.

Bron: Capital