Zoals we inmiddels gewend zijn laat Ligier eens in de zoveel weken een klein beetje meer zien van de nieuwe elektrische telg: de Myli. Vandaag was weer zo’n momentje: na de spannende video van gisteren zagen we nu eindelijk de Myli bij daglicht. Het is een schatje!
Nieuw ontwerp met vertrouwde eigenschappen

De Ligier Myli is 2,97 m lang en èn profile doet ze nog het meest denken aan de M.Go Microcar. Maar schijn bedriegt, hoewel er tussen de modellen van beide Ligier merken (Ligier en Microcar) heel veel onderdelen gezamenlijk gebruikt worden is dit toch echt een nieuw ontwerp.
Laden aan de voorkant
De aansluiting voor de laadkabel zit aan de voorkant achter het logo verstopt zoals je hier kan zien en Ligier verklapte al dat met een gemiddelde laadtijd van 2,5 uur het eerste accupakket weer op spanning is. Daarmee kan je -met de krachtigste set accu’s- maar liefst tot 192 kilometer ver komen! Met deze 45km auto (want brommen doet ie niet) wordt Ligier de marktleider dat ook de (Franse) slogan verklaart: Ouvre la voie, Make the way.

De motor
Onder de motorkap wordt de Myli aangedreven door een elektrische motor met 5,6 kW (7,6 pk) en 10,4 Nm koppel, waarmee deze nieuwe telg zonder moeite de wettelijk voorgeschreven topsnelheid van 45 km/u kan bereiken.

Drie accupakketten
De Myli heeft drie accuniveaus. Het eerste is beperkt tot 4,14 kWh, wat een actieradius van 63 km zou opleveren en zoals gezegd met 2,5 uur laden weer op spanning is. Dat is weliswaar minder dan de magere 5,5 kWh en 75 km die de Citroën Ami biedt maar aan de andere kant zal het mogelijk zijn om hier aan veelzijdigheid te winnen, voor extra bagageruimte bijvoorbeeld (tot wel 470 liter). Een tweede batterij heeft een dubbele capaciteit, namelijk 8,28 kWh en deze is bereid om tot 123 km af te leggen (laadtijd 4 uur en een kwartier). Ze zal zelfs de standaard zijn op de twee hogere uitrustingsniveaus.
Nog niet genoeg? Je kunt de basisversie zelfs verdrievoudigen met een batterij van 12,42 kWh, die tot 192 km bereik biedt. Dat lijkt misschien veel voor een model dat beperkt is tot 45 km/u en aangedreven wordt door een bescheiden 5,6 kW (7,6 pk) elektromotor met 10 Nm koppel en het zal Ligier veruit marktleider maken als het om de kilometers gaat. De laadtijd bij de topversie is dan 6 uur en een kwartier.
En juist die topversie zal aantrekkelijk zijn voor brommobilisten in landelijke gebieden die soms lange afstanden moeten afleggen of juist de kopers in de stad die thuis geen stekker kunnen aansluiten. De grotere capaciteit zal de oplaadtijd wel verlengen, met een standaard stopcontact van 230 volt zou tweeënhalf uur voldoende moeten zijn om de basisaccu op te laden maar de 12,42 kWh batterij zal er ongeveer zes uur en een kwartier over doen. In alle gevallen is ook een Eco-modus beschikbaar om het vermogen van het regeneratief remmen te verhogen en aan autonomie te winnen.
Nieuwe kleuren
Wat meteen al opvalt aan de foto’s zijn de nieuwe kleuren, hip rood en onopvallend grijs en groen maar toch, heel spannend. Mogelijk komen er meer kleuren bij, dat weten we binnenkort.

Hieronder laten we je een aantal foto’s zien uit de laatste publicatie van Ligier.
















UPDATE: ook de dealers laten ‘m nu zien!
Inmiddels komen er ook foto’s online zoals bij GT Mobility. Het lijkt er op dat de daadwerkelijke lancering niet lang meer op zich laat wachten!
De nieuwe Ligier Myli is straks te koop bij GT Mobility |
![]() |
Bovenstaande foto’s en meer kan je downloaden via deze link.

Bio Leendert |
|
![]() |
Leendert is schrijver en auteur, eigenaar van Kronkelroutes.nl en online publicist voor al het nieuws over 45km auto’s. Als enthousiast brommobilist weet hij vaak als eerste het nieuws te vinden en biedt daarnaast op deze website veilige routes en informatie aan voor navigeren met jouw brommobiel.
Navigatiespecialist bij Kronkelroutes.nl en Brommobilist. |
Lees alle artikelen geschreven door Leendert. |