Het is misschien een beetje tegenstrijdig te noemen dat de meeste brommobielen een dieselmotor hebben terwijl ze juist voornamelijk bedoeld zijn voor de korte ritjes maar met de energie transitie van de komende jaren gaat dat snel veranderen. Sommige fabrikanten bieden tegenwoordig al één of meer elektrische modellen aan en er komen er steeds meer.
Op deze website schreven wij al over het model dat binnenkort in Nederland te koop zijn, de MyLi van Ligier en met de komst van meer modellen hebben elektrische 45km auto’s definitief bestaansrecht gekregen in de huidige milieubewuste maatschappij.
Tegenwoordig is de dieselmotor met twee cylinders nog steeds de meest gebruikte vorm van aandrijving en is er alleen nog maar keus uit twee fabrikanten, Kubota en Lombardini (een dochter van Kohler Engines). Het Japanse Yanmar speelt niet meer mee vandaag de dag maar was lange tijd erg populair vanwege hun krachtige en zuinige motoren. Met de komst van de Euro 6 emissienorm volgend jaar zal waarschijnlijk veel gaan veranderen in de aandrijving van brommobielen omdat met het huidige aanbod in veel gevallen die norm niet behaald gaat worden.
Is elektrisch rijden dan de toekomst voor brommobilisten?
In die context zou de elektrische aandrijving één van de voor de hand liggende oplossingen zijn en natuurlijk ook omdat de elektromotor de trillingen van de dieselmotor niet heeft. Anticiperend op de nieuwe wetgeving komen er steeds meer alternatieve merken uit China die vaak onder eigen merknaam in Europa worden geïntroduceerd maar of die ontwikkeling ook positief is zal nog moeten blijken, er is geen inzicht in de kwaliteit van het product en de duurzaamheid van de fabricage ervan. Wat dat betreft zal de Myli van Ligier daarentegen wel een betrouwbare 45km auto worden in de markt.

Onder de motorkap bij een elektrische Aixam
Tot dusver wordt de markt echter gedomineerd door merken die zich al tientallen jaren bewezen hebben al zal dat niet voor lang zijn. Philippe Colançon, CEO van Aixam, de grootste producent van brommobielen gaf in een interview al eens aan: “Onze auto’s zijn licht omdat het gewicht wordt beperkt binnen de wettelijke voorschriften. Maar de snelheid wordt ook beperkt door diezelfde voorschriften en we weten dat een elektrische motor op hoge snelheid meer vermogen verbruikt. Ten slotte maken de meeste van onze klanten regelmatig korte ritten, wat betekent dat autonomie niet zo’n groot probleem is vergeleken met andere vormen van vervoer. We hebben dus alles wat we nodig hebben om van elektriciteit de toekomst van onze markt te maken.”
Logische stijging in aantal elektrische 45km auto’s
Feit is dat de huidige markt voor 45km auto’s nu nog kleinschalig is en dus relatief wat duurder maar dat dit naar verwachting snel gaat veranderen. Zo kost een Aixam e-City Premium maar liefst circa €19.300 in de elektrische variant terwijl gangbare brommobielen met thermische motor uitgeruste vanaf ongeveer €12.500 te koop is. Ondanks het streven van Aixam om geen winst op motor en accupakket te maken om de kosten voor de consument acceptabel te maken blijft het een dure optie en voor klanten die soms honderden kilometers afleggen is het nog geen realistisch alternatief.
Om financiële reden en omdat de elektrische brommobiel een relatief korte actieradius op een volle lading heeft is deze vooralsnog voor een aantal brommobilisten een stap te ver. Met een actieradius van ca. 100 km is een ritje van 50 kilometer net haalbaar want je moet ook weer terug. We kijken dus uit naar nieuwe modellen van de grote fabrikanten met een grotere actieradius.
Elektrisch rijden is de toekomst
Anders dan bij gewone elektrische auto’s waarbij de verhouding tussen gewicht en de prestaties van de accu’s anders is moet de 45km auto het doen met relatief zware accu’s en is het totaalgewicht gebonden aan de wetgeving, er kunnen dus minder accu’s worden meegenomen. Het wachten is nog op een elektrische brommobiel die én een realistische prijs heeft maar ook ver genoeg komt op één lading maar dat gaat dus snel veranderen.
Voor iedereen in Nederland die korte ritjes maakt is de elektrische brommobiel een uitstekend alternatief. En dat steeds meer mensen daar voor kiezen blijkt ook wel uit de meest recente cijfers van het CBS, Het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Met de komst van nieuwe modellen gaat de prijs naar verwachting dalen naar mate de verkopen stijgen.
Waar we eerder al schreven over de groei van het aantal brommobielen in Nederland blijkt ook dat uit die cijfers inmiddels een flinke stijging is waar te nemen van elektrische 45km auto’s.

Als we kijken naar die gegevens hierboven (klik op afbeelding voor grotere weergave) dan zien we dan ook dat er inmiddels veel meer brommobielen op de weg rijden dan bij het vorige ijkpunt. Van het totaal aantal brommobielen dat gemeten is reden er in 2017 waren er 49 elektrisch, in 2019 stond het aantal op 275 en in 2021 maar liefst 1900 zo valt te lezen bij het CBS!
(Advertentie) |
Bekijk de nieuwste Myli van Ligier op www.ligier.com |
![]() |

Bio Leendert
Leendert is schrijver en auteur, eigenaar van Kronkelroutes.nl en online publicist voor al het nieuws over 45km auto’s. Als enthousiast brommobilist weet hij vaak als eerste het nieuws te vinden en biedt daarnaast op deze website veilige routes en informatie aan voor navigeren met jouw brommobiel.
Navigatiespecialist bij Kronkelroutes.nl en Brommobilist.
Lees alle artikelen geschreven door Leendert.