Het zat er al even aan te komen in het land waar de brommobiel is uitgevonden: de wet op de technische controle van brommobielen (Voitures Sans Permis, voertuigen zonder rijbewijs in Frankrijk) wordt volgend jaar op 15 april van kracht in dat land.
Maatregel volgt op Europese richtlijn
Vanaf 15 april 2024 moeten twee- en driewielige motorvoertuigen, evenals brommobielen, om de twee jaar een technische controle ondergaan. De maatregel die in Frankrijk vanaf 15 april 2024 geleidelijk wordt ingevoerd is opgelegd door een Europese richtlijn en sindsdien al meerdere keren uitgesteld in Frankrijk. De aankondiging van de nieuwe verplichte keuring heeft de woede opgewekt van zowel brommobilisten als de voor hen actieve belangenverenigingen.
De toepassing van deze maatregel, die zoals gezegd voortvloeit uit een Europese richtlijn die in 2014 werd aangenomen volgt op een beslissing van de Conseil d’État (Franse Raad van State) in oktober 2022. Na uitvoerig overleg met alle spelers in de sector over de voorwaarden wordt de toepassing van technische controles op twee-, drie-, en vierwielers voor deze voertuigcategorieën een feit.
Gefaseerde invoer
De maatregel zal gefaseerd ingevoerd worden op basis van de leeftijd van het voertuig: een verplichte keuring 5 jaar na registratie, daarna elke 3 jaar een inspectie uitgevoerd in een erkend inspectiecentrum. De kosten voor een dergelijke keuring zijn €50,- en moeten door de brommobilist zelf worden betaald.
- Alle voertuigen voor 31 december 2016 geregistreerd moeten in 2024 door de keuring
- Voertuigen die in 2017, 2018 en 2019 zijn geregistreerd moeten in 2025 door de keuring
- Voertuigen die in 2020 en 2021 zijn geregistreerd moeten in 2026 worden gekeurd
- Voertuigen uit 2022 worden in 2027 gekeurd
- Voertuigen uit 2023 moeten in 2028 door de keuring
Omvangrijke APK
De nieuwe Contrôle Technique Obligatoire (vergelijkbaar met onze APK) omvat een uitgebreid aantal punten:
- remmen
- stuurinrichting
- zichtbaarheid: verlichting, in Frankrijk verplichte reflectoren en elektrische uitrusting
- assen, wielen, banden en wielophanging
- chassis, subframe en andere geïnspecteerde constructieonderdelen
- geluidsniveau en emissie via de uitlaat
Maar bij de brommobiel worden ook de volgende aspecten gekeurd:
- Snelheidslimiet van 45 km/u
- Algehele staat van de carrosserie
- Staat van de ruiten
- Staat van de veiligheidsgordels
Slechts op bezoek
Nederlanders (en andere niet-Fransen) hoeven niet bang te zijn dat hun voertuig onder de loupe wordt genomen wanneer zij Frankrijk bezoeken. De Franse regering kan de keuringsplicht alleen opleggen aan Franse ingezetenen, het is een bestuurlijke wet. Anders dan bij een verkeerswet kan een bestuurlijke wet alleen op onderdanen van toepassing zijn. Zolang je er ‘slechts op bezoek’ bent (en je je aan de verkeersregels aldaar houdt) heb je niets te vrezen.
Ook in Nederland een APK voor brommobielen?
Omdat de maatregel door de Europese regering in Brussel is ingegeven lijkt het een kwestie van tijd voordat ook in Nederland een dergelijke keuring verplicht zal worden, echter is daar tot nu toe voor zover bekend nog geen aanleiding voor geweest bij de Nederlandse regering om daar werk van te maken.
Gezien het feit dat deze richtlijn al in 2014 in Brussel is uitgegeven en nu pas in het bij voorkeur brommobiel land als Frankrijk wordt ingevoerd zal het waarschijnlijk hier nog geen prioriteit hebben.


Bio Leendert
Leendert is schrijver en auteur, eigenaar van Kronkelroutes.nl en online publicist voor al het nieuws over 45km auto’s. Als enthousiast brommobilist weet hij vaak als eerste het nieuws te vinden en biedt daarnaast op deze website veilige routes en informatie aan voor navigeren met jouw brommobiel.
Navigatiespecialist bij Kronkelroutes.nl en enthousiast Brommobilist.
Lees alle artikelen geschreven door Leendert.