Is elektrisch rijden ook de toekomst voor brommobielen?

Het is misschien een beetje tegenstrijdig te noemen dat de meeste brommobielen een dieselmotor hebben terwijl ze juist bedoeld zijn voor de korte ritjes. Sommige fabrikanten bieden tegenwoordig ook één of meer elektrische modellen aan, op deze website schreven wij al over een model dat binnenkort in Nederland te koop zijn. Maar hebben elektrische modellen bestaansrecht in ons land?

Tegenwoordig is de dieselmotor met twee cylinders nog steeds de meest toegepaste vorm van aandrijving en is er alleen nog maar keus uit twee fabrikanten, Kubota en Lombardini van Kohler engines, het Japanse Yanmar speelt niet meer mee vandaag de dag maar was lange tijd populair. Met de komst van de Euro 5 emissienorm dit jaar zal waarschijnlijk veel gaan veranderen in de aandrijving van brommobielen omdat met het huidige aanbod in veel gevallen die norm niet behaald gaat worden.

Is elektrisch rijden de toekomst voor brommobilisten?

In die context zou de elektrische aandrijving één van de voor de hand liggende oplossingen zijn en natuurlijk ook omdat de elektromotor de trillingen van de dieselmotor niet heeft. Anticiperend op de nieuwe wetgeving komen er steeds meer alternatieve merken uit China die vaak onder eigen merknaam in Europa worden geïntroduceerd, zoals de M1 van Today Sunshine bijvoorbeeld. Maar of die ontwikkeling ook positief is zal nog moeten blijken, er is geen inzicht in de kwaliteit van het product en de duurzaamheid van de fabricage ervan.

Onder de motorkap bij een elektrische Aixam

Tot dusver wordt de markt gedomineerd door merken die zich al tientallen jaren bewezen hebben, en met recht. Philippe Colançon, CEO van Aixam, de grootste producent van brommobielen gaf in een interview al eens aan: “Onze auto’s zijn licht omdat het gewicht wordt beperkt binnen de wettelijke voorschriften. Maar de snelheid wordt ook beperkt door diezelfde voorschriften en we weten dat een elektrische motor op hoge snelheid meer vermogen verbruikt. Ten slotte maken de meeste van onze klanten regelmatig korte ritten, wat betekent dat autonomie niet zo’n groot probleem is vergeleken met andere vormen van vervoer. We hebben dus alles wat we nodig hebben om van elektriciteit de toekomst van onze markt te maken.”

Conclusie

Feit is dat de huidige markt voor brommobielen vooral kleinschalig blijft en dus relatief wat duurder. Een Aixam City Premium kost circa €17.000 in de elektrische variant terwijl de gangbare met thermische motor uitgeruste versie ongeveer €13.500 te koop is, ondanks het streven van Aixam om geen winst op motor en accupakket te maken om de kosten voor de consument acceptabel te maken. En voor klanten die soms honderden kilometers afleggen is het nog geen realistisch alternatief. Om financiële reden en omdat de elektrische brommobiel een relatief korte actieradius op een volle lading heeft is deze vooralsnog voor een groot aantal brommobilisten een stap te ver. Met een actieradius van ca. 100 km is een ritje van 50 kilometer net haalbaar want je moet ook weer terug.

Anders dan bij gewone elektrische auto’s waarbij de verhouding tussen gewicht en de prestaties van de accu’s anders is moet de brommobiel het doen met relatief zware accu’s maar is het totaalgewicht gebonden aan de wetgeving. Er kunnen dus minder accu’s worden meegenomen. Het wachten is dus nog op een elektrische brommobiel die én een realistische prijs heeft maar ook ver genoeg komt op een lading, zoals bijvoorbeeld een door Citroën getoonde Ami Concept One.

Voor iedereen in Nederland die korte ritjes maakt is de elektrische brommobiel een uitstekend alternatief. En dat steeds meer mensen daar voor kiezen blijkt ook wel uit de meest recente cijfers van het CBS, Het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Waar we eerder al schreven over de groei van het aantal brommobielen in Nederland blijkt ook dat uit die cijfers een lichte stijging is waar te nemen waarvan een flink deel elektrisch is. Als we kijken naar die cijfers hieronder dan zien we dan ook dat er inmiddels ruim 500 meer brommobielen op de weg rijden dan bij het vorige ijkpunt en dat er van het totaal aantal brommobielen dat gemeten is er in 2017 49 elektrisch reden en in 2019 waren dat er maar liefst 275!

Jouw elektrische brommobiel koop je bij een erkende Bovag dealer!