De Maastunnel in Rotterdam is binnenkort geen Autoweg meer, zo blijkt uit de correspondentie met de Gemeente Rotterdam naar aanleiding van een vraag namens de volgers van mijn website.
In december schreef ik een brief aan de Gemeente Rotterdam met de vraag waarom de Maastunnel nog steeds een Autoweg (G3) is, midden in de stad en in een inmiddels al heel lang veranderd verkeersbeeld. Onnodig, was mijn stelling en met mij zullen vrijwel alle brommobilisten dit met mij eens zijn. De brief die ik per papieren post stuurde lees je hieronder.

Hoewel er vandaag antwoord kwam hoeven we nog niet blij te worden. Ja, de Maastunnel is binnenkort geen Autoweg meer en nee, wij mogen er nog steeds niet door. De Gemeente Rotterdam heeft er namelijk voor gekozen om het blauwe G3 verkeersbord binnenkort te vervangen voor een C9 bord, zónder de OB65 uitzondering. En daarmee word je dus blij gemaakt met een dooie mus, zo gaat het gezegde in Rotterdam (en de rest van Nederland).

Het antwoord van de Gemeente Rotterdam
Het antwoord dat de Gemeente Rotterdam naar deze website stuurde is absurd en roept meteen een paar tegenvragen op, lees even mee. Het gaat met name om de argumenten aangevoerd in de tweede alinea.

Onzinnige argumenten
In het antwoord staan (volgens mij) twee onzinnige argumenten:
- Aanwezige snelheidsverschillen
- Brommobielen zijn minder zichtbaar
Om het in het juiste perspectief te plaatsen: de maximumsnelheid in de Maastunnel is 50 kilometer per uur (bron: Gemeente Rotterdam)! Om welk snelheidsverschil gaat het hier dan? 5km/u? En dan ook: een brommobiel zou minder zichtbaar zijn in de Maastunnel? Een brommobiel is groter dan bijvoorbeeld een Smart en is net zo goed verlicht.
Daarmee komt ook de volgende vraag op: Mag een C9 bord überhaupt wel op een weg met een maximumsnelheid van 50km/u worden gebruikt?
Wanneer je de uitsluiting van brommobielen wilt verantwoorden zal de Gemeente Rotterdam toch echt met betere argumenten moeten komen maar volgens mij zijn die er niet en bovenstaande argumenten zijn het al helemaal niet.
Maak bezwaar!
Zoals wij eerder op deze website schreven loont het de moeite om bezwaar te maken en in dit geval hoop ik dat dit -gezien de onzinargumenten hierboven gegeven- toch vooral massaal wordt gedaan. De gegevens die je nodig hebt vind je hieronder.
R. André de la Porte
Afdelingshoofd Mobiliteit a.i.
Gemeente Rotterdam
UPDATE: meer mensen krijgen een dom antwoord. Nogmaals het advies: maak bezwaar!



Dat het de Rotterdammers zelf niets uitmaakt of er brommobielen mogen rijden blijkt ook wel uit de reacties op social media. Maak bezwaar is dus ons advies. Laten we toch van harte hopen dat men ook bij de Gemeente Rotterdam dan eindelijk eens het verstand gaat gebruiken, dit soort antwoorden getuigt nou eenmaal niet van inzicht in de materie en wetgeving met betrekking tot brommobielen in het verkeer en de definitie van het voertuig.
P.S. Hou het wel netjes. “Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.” (ook een Rotterdamse spreekwoord).

Bio Leendert
Leendert is schrijver en auteur, eigenaar van Kronkelroutes.nl en online publicist voor al het nieuws over 45km auto’s. Als enthousiast brommobilist weet hij vaak als eerste het nieuws te vinden en biedt daarnaast op deze website veilige routes en informatie aan voor navigeren met jouw brommobiel.
Navigatiespecialist bij Kronkelroutes.nl en Brommobilist.
Lees alle artikelen geschreven door Leendert.